1. Baca petikan cerpen dan jawab soalan berikutnya.
Biarlah hujan ribut, dia ingin bersama-sama kerbaunya di lembah ini. Lembah Bilut akan dipertahankan walaupun apa yang terjadi. Mat Seman tidak pernah meminta apa-apa bantuan daripada orang. Daripada wang sagu hati dia putus kaki, dia membina kandang baru yang ada atap untuk kerbau-kerbaunya, dia membeli mesin penyodok untuk menolak tahi-tahi kerbaunya ke tepi setiap pagi.
a. Berdasarkan petikan, berikan 2 perwatakan Mat Seman. (2 markah)
b. Nyatakan pengajaran yanag terdapat dalam petikan. (2 markah)
Berdasarkan cerpen Anak Gembala karya Zahari Affandi jawab soalan-soalan berikut;
a. Huraikan 5 persoalan yang terdapat dalam cerpen tersebut. (10 markah)
b. Huraikan 5 teknik plot yang digunakan oleh pengarang. (10 markah)
Skema Jawapan
1. a. -Berani mempertahankan hak -1m
-Berdikari - 1m
b. -Kita janganlah terlalu mengharapkan bantuan orang lain. -1m
b. -Kita janganlah terlalu mengharapkan bantuan orang lain. -1m
-Kita haruslah berani mempertahankan diri daripada ditindas oleh orang lain.-1m
2. a. Persoalan-persoalan dalam Anak Gembala
-Kepentingan sikap berfikiran secara rasional dalam menyelesaikan masalah. Misalnya tindakan Mat Seman yang melepaskan kerbau-kerbau ketika kerja-kerja pembangunan Lembah Bilut dijalankan hanya mengundang padah. 2m
-Tanggungjawab dalam menyara keluarga. Walaupun kehidupan Mat Seman agak payah setelah kakinya dipotong namun dia tetap bekerja untuk menyara keluarganya tanpa mengharapkan bantuan orang lain. 2m
-Kerjasama dalam keluarga. Anak-anak Mat Seman dan isterinya sering membantu ayah mereka menjaga kerbau-kerbau mereka. 2m
-Kepentingan pendidikan. Mat Seman bercita-cita untuk menyekolahkan anak-anaknya hingga ke universiti untuk kehidupan yang lebih senang. 2m
-Kesan pembangunan terhadap kehidupan manusia. Mat Seman bimbang pembangunan yang akan dibuat di Lembah Bilut akan menyebabkan muda-mudi di Kampung Angun Butir Sebatu terpengaruh dengan budaya Barat. 2m
-Kepentingan sikap berfikiran secara rasional dalam menyelesaikan masalah. Misalnya tindakan Mat Seman yang melepaskan kerbau-kerbau ketika kerja-kerja pembangunan Lembah Bilut dijalankan hanya mengundang padah. 2m
-Tanggungjawab dalam menyara keluarga. Walaupun kehidupan Mat Seman agak payah setelah kakinya dipotong namun dia tetap bekerja untuk menyara keluarganya tanpa mengharapkan bantuan orang lain. 2m
-Kerjasama dalam keluarga. Anak-anak Mat Seman dan isterinya sering membantu ayah mereka menjaga kerbau-kerbau mereka. 2m
-Kepentingan pendidikan. Mat Seman bercita-cita untuk menyekolahkan anak-anaknya hingga ke universiti untuk kehidupan yang lebih senang. 2m
-Kesan pembangunan terhadap kehidupan manusia. Mat Seman bimbang pembangunan yang akan dibuat di Lembah Bilut akan menyebabkan muda-mudi di Kampung Angun Butir Sebatu terpengaruh dengan budaya Barat. 2m
b. Teknik plot yang digunakan:
-Dialog- Dialog antara Mat Seman dan Tok Penghulu yang berbincang tentang pembaharuan yang akan berlaku di Lembah Bilut. 2m
-Imbas kembali- Mat Seman teringat kembali cerita datuknya tentang kehebatan ayahnya yang pakar tentang ilmu memelihara kerbau. Hanya daripada tahi kerbau sahaja dia tahu penyakit kerbaunya. 2m
-Monolog dalaman- Mat Seman berbisik dalam hatinya bahawa dia tidak mahu dianggap oleh orang kampung sebagai seorang askar yang tidak lagi mampu setelah cacat. 2m
-Pemerian- Pengarang menggambarkan tentang keadaan kandang kerbau milik Mat Seman setelah hari hujan. 2m
-Kejutan- Pembaca terkejut kerana pada akhir cerita Mat Seman telah mati kerana dirempuh oleh kerbau-kerbau peliharaannya. 2m
-Imbas muka- Mat Seman membayangkan kesan yang akan timbul jika pembangunan dibawa ke Lembah Bilut. Lembah Bilu tidak akan “suci” lagi. 2m
Tiada ulasan:
Catat Ulasan