Mulai 2015, satu novel dipelajari iaitu Naratif Ogonshoto karya Dato' Anwar Ridhwan. Antologi teks moden (sajak, cerpen dan drama) ialah Kubentang Sebuah Peta. Teks tradisional pula ialah Nilai Insan.

Carian Blog Ini

Khamis, 17 Jun 2021

Cerpen Profesor Sufi

 a) Jelaskan tema dan persoalan cerpen.

Tema – Perbezaan sikap manusia terhadap ilmu tasawuf. Pemuda mahu mengamalkan ilmu tasawuf untuk mendekatkan diri kepada Tuhan manakala profesor mengkaji untuk menguasai ilmu pengetahuan tentang tasawuf. Persoalan kepentingan/keistimewaan ilmu tasawuf. Pemuda ingin mendalami amalan tasawuf kerana berbeza dengan ilmu lain, ilmu tasawuf membuat manusia ingin memilih jalan kehidupan yang saksama. Persoalan keutamaan mengamalkan ilmu daripada menguasai ilmu pengetahuan semata-mata. Profesor kesal kerana dia lebih mengutamakan kajian ilmu tasawuf bukannya amalan ilmu tasawuf. Persoalan semangat yang tinggi dalam menimba ilmu pengetahuan. Pemuda sanggup mengembara jauh dari Kelantan datang ke Barus untuk menambah ilmu pengetahuan dalam ilmu tasawuf.  


b) Huraikan nilai murni/kemanusiaan.

Nilai kegigihan. Pemuda gigih berusaha menambah ilmu tasawufsehingga ke Barus. Nilai kebijaksanaan. Profesor bijak menguasai ilmu pengetahuan tentang ilmu tasawuf. Nilai keinsafan. Profesor kesal kerana dia lebih mengutamakan kajian ilmu tasawuf bukannya amalan ilmu tasawuf. Nilai kesopanan. Pemuda cuba berinteraksi dan berbicara secara sopan dengan Profesor. Nilai tanggungjawab. Pak Supir mengutamakan kerjanya untuk mencari rezeki buat keluarga. 


c) Jelaskan pengajaran.

Kita hendaklah gigih menuntut ilmu. Pemuda gigih berusaha menambah ilmu tasawufsehingga datang ke Barus. Kita hendaklah mengamalkan ilmu yang dipelajari. Profesor kesal kerana dia lebih mengutamakan kajian ilmu tasawuf bukannya amalan ilmu tasawuf. Kita hendaklah berbudi bahasa dalam pergaulan. Pemuda cuba berinteraksi dan berbicara secara sopan dengan Profesor. Kita hendaklah bertanggungjawab terhadap keluarga. Pak Supir mengutamakan kerjanya untuk mencari rezeki buat keluarga.


d) Huraikan binaan plot cerpen.

Permulaan. Pemuda datang ke Barus untuk menimba ilmu tasawuf. Perkembangan. Pemuda bersiar-siar dengan teksi di Barus sambil mencari pondok guru tasawuf. Kemuncak. Pemuda bertemu dengan Profesor di hotel. Profesor memandang rendah pemuda yang belajar di sekolah pondok sahaja. Peleraian. Profesor kesal kerana dia tidak mengutamakan amalan ilmu tasawuf seperti pemuda.


e) Huraikan perwatakan Pemuda.

Seorang yang gigih menuntut ilmu. Pemuda gigih berusaha menambah ilmu tasawufsehingga datang ke Barus. Seorang yang berbudi bahasa.  Pemuda berinteraksi dan berbicara secara sopan dengan Profesor. Seorang yang taat pada agama. Pemuda berusaha meningkatkan ilmu dan amalan agama untuk mendekatkan diri kepada Tuhan. 

f) Huraikan perwatakan Profesor.

Seorang yang bijak. Profesor merupakan pensyarah dalam bidang ilmu tasawuf. Seorang yang angkuh. Profesor brbicara dengan angkuh tentang keilmuannya dalam bidang tasawuf. Seorang yang insaf. Profesor kesal kerana dia lebih mengutamakan kajian ilmu tasawuf bukannya amalan ilmu tasawuf. 

g) Huraikan latar tempat dalam cerpen.

Pondok Pasir Tumbuh Kelantan. Pemuda belajar di Pondok Pasir Tumbuh Kelantan. Barus. Pemuda datang ke Barus untuk menimba ilmu tasawuf. Hotel Wisata Indah. Pemuda  dan Profesor menginap di Hotel Wisata Indah. Kota Sibolga. Pemuda bersiar-siar menaiki teksi di Kota Sibolga. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan